Jongerenteam

Het jongerenteam 2016
Een aantal leden van het Jongerenteam 2016, met hoedje is Nathan.

Jongeren tussen de 16 en 20 jaar die zich in willen zetten tegen vooroordelen en discriminatie en voor gelijke rechten kunnen zich aanmelden voor het Jongerenteam van de Anne Frank Stichting.

This could be the first step for an international youth movement.

Otto Frank in een brief aan Rita Goldberg, 7 september 1967.

Otto Franks ideaal

Otto Franks ideaal is een internationaal jeugdcentrum. Een huis van de dialoog. Een huis voor jongeren, met een waarschuwing uit het verleden, maar gericht op de toekomst. Dat ideaal wordt gevoed door de vele brieven die hij ontvangt, brieven van jongeren die reageren op het dagboek van zijn dochter, op het toneelstuk en op de Amerikaanse film uit 1959.

Otto Frank spreekt in 1963 in het Anne Frank Huis over zijn ideeën met het museum en de activiteiten voor jongeren. Een boodschap van toen die nu nog steeds actueel is.

Het Jongerenteam

Leden van het Jongerenteam komen regelmatig bij elkaar. Tijdens iedere bijeenkomst staat een ander thema centraal. Zo wordt bijvoorbeeld het verhaal van Anne Frank en de geschiedenis van haar tijd besproken of is er een bijeenkomst waarin het gaat over het herdenken van de Tweede Wereldoorlog en de link naar het heden. Jongeren bedenken hun eigen projecten en voeren die onder begeleiding van de Anne Frank Stichting uit. Daarmee bereiken ze leeftijdsgenoten in hun naaste omgeving en laten hen reflecteren op gebeurtenissen in het verleden en dragen bij aan besef over uitsluiting, negatieve beeldvorming en discriminatie vandaag. In december wordt het programma feestelijk afgesloten met het uitreiken van de certificaten aan alle jongeren die het programma hebben afgerond.

Nathan van het Jongerenteam aan het woord

Een mini-interview met Nathan, een van de deelnemers van het Jongerenteam in 2016:

Vertel ons iets over jezelf; wie ben je?

Ik ben Nathan Troost. Ik ben 19 jaar oud en zit momenteel in het afstudeerjaar van mijn studie biotechnologie. Ik ben geïnteresseerd in veel verschillende dingen; van muziek maken tot neurowetenschappen. Mede door het Jongerenteam ben ik erachter gekomen dat ik lesgeven en geschiedenis ook erg leuk vind.

Waarom heb je besloten je aan te melden voor het Jongerenteam van de Anne Frank Stichting?

In eerste instantie kwam ik een Facebookpost van een vriend van me tegen die een paar jaar geleden zelf lid was van het Jongerenteam en hij was er heel enthousiast over. Wat mij zelf aan sprak is dat er verwacht wordt om met de kennis die opgedaan is tijdens de bijeenkomsten een eigen project op te zetten en uit te voeren. Het paste niet echt 'in mijn straatje', maar sprak me erg aan en daarom was ik nog meer vastberaden om me aan te melden en het te doen.

Hoe heeft het programma je gevormd en wat neem je eruit mee?

De eerste lessen over de geschiedenis van het verhaal van Anne Frank waren wel echt een eyeopener met betrekking tot vooroordelen en discriminatie die vandaag de dag nog spelen. Ik kende het verhaal wel maar het was toch een eind weggezakt omdat ik er niet mee bezig was. Wat ik meeneem uit het programma zijn een hoop leuke contacten en de ervaring dat mensen eigenlijk meer met elkaar in gesprek zouden moeten gaan. Dan wordt het vaak veel duidelijker dat we eigenlijk niet zo veel van elkaar verschillen.

Wat zou jij mee willen geven aan andere jongeren?

Wees vooral jezelf! Sta open voor 'vreemde' indrukken, vaak zijn deze niet zo vreemd. En als je ook geïnteresseerd bent in de idealen van Anne Frank en het Jongerenteam; meld je aan! Het is zeker de moeite waard.

Meer over het Jongerenteam