Lesmateriaal

De 86-jarige Albert Gomes de Mesquita, oud-klasgenoot van Anne Frank, en leerlingen van basisschool De Zonnewereld uit Vleuten tijdens de lancering van de Anne Frank Krant 2016 op 29 maart in het Anne Frank Huis. (Fotografie Charlotte Bogaert)

De Anne Frank Stichting ontwikkelt educatieve programma’s en materialen en wil jongeren stimuleren na te denken over de relatie tussen de maatschappelijke ontwikkelingen van toen en nu.

Wat is gebeurd, kunnen we niet meer veranderen. Het enige wat we kunnen doen is van het verleden leren en beseffen wat discriminatie en vervolging van onschuldige mensen betekenen.

Otto Frank, 1970

Anne Frank Krant

Elk jaar geeft de Anne Frank Stichting in samenwerking met jongerenuitgeverij Young Crowds de Anne Frank Krant uit, een lespakket voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. In de aanloop naar 4 en 5 mei wordt de Anne Frank Krant op veel basisscholen gebruikt in de lessen over Anne Frank, de Jodenvervolging en de Tweede Wereldoorlog.

Elk jaar worden er ruim 100.000 exemplaren van de krant besteld. Het thema van de Anne Frank Krant 2016 is ‘herinneren’. Bij de Krant komt een speciale herinneringsbox, met ‘brieven aan de toekomst’. Leerlingen schrijven een brief aan een leeftijdsgenoot in het jaar 2029. In die brief schrijft elke leerling wat hij of zij belangrijk in de wereld van nu vindt en wat kinderen zich in 2029 zouden moeten herinneren als het gaat om Anne Frank, de Jodenvervolging en Tweede Wereldoorlog. De brieven worden verzegeld en op school in een speciale herinneringsbox bewaard. Die box en brieven worden op 12 juni 2029 geopend, de 100ste geboortedag van Anne Frank.

Leerlingen werken met de Anne Frank Krant en schrijven een brief aan de toekomst.

Fair Play

Theatergezelschap DEGASTEN geeft 11 april de theatervoorstelling ‘Fair Play’ over vooroordelen, discriminatie en groepsgedrag aan leerlingen van het Calvijn College in Amsterdam. Negen jonge acteurs delen hun ervaringen en nodigen leerlingen uit ditzelfde te doen. De voorstelling is in samenwerking met de Anne Frank Stichting gemaakt. Het resultaat is een energieke interactieve voorstelling met veel muziek, waarbij centraal staat dat het hebben van vooroordelen menselijk is, maar dat telt wat je ermee doet. De theatervoorstelling ‘Fair Play’ is speciaal ontwikkeld voor het Voortgezet Onderwijs en het Middelbaar Beroepsonderwijs. In 2016 hebben meer dan 2400 VMBO-leerlingen de voorstelling gezien.

Theatergezelschap DEGASTEN tijdens de theatervoorstelling ‘Fair Play’ met leerlingen van het Calvijn College in Amsterdam.

We kennen het allemaal: je bent getuige van een situatie en later denk je 'ik had iets moeten zeggen of doen'. Onze educatieve game Fair Play en de hierop geïnspireerde theatervoorstelling gaan hierover. De jonge acteurs raken jongeren met hun persoonlijke verhalen en dagen hen uit om keuzes te maken en te reageren.

Norbert Hinterleitner, hoofd Educatieve Projecten Anne Frank Stichting

Feyenoord

Met een workshop over vooroordelen en discriminatie is in januari de samenwerking tussen voetbalclub Feyenoord en de Anne Frank Stichting afgetrapt. In stadion de Kuip gaan zo’n 25 vmbo-leerlingen met elkaar in gesprek over deze onderwerpen. In april wordt in de Kuip een Fair Play week georganiseerd. Ruim 350 leerlingen van het Scheepvaart- en Transport College volgden een workshop waarin ze de game Fair Play spelen en met elkaar in gesprek gaan over vooroordelen en discriminatie.

Stories that Move

Samen met zeven internationale partners ontwikkelt de Anne Frank Stichting een ‘Online Learning Tool’ over antisemitisme en andere vormen van discriminatie: ‘Stories that Move. Toolbox against discrimination’. De tool biedt online lesmateriaal voor jongeren (14-17 jaar). Levensverhalen van mensen uit het verleden en ervaringen van jongeren nu geven inzicht in wat antisemitisme en andere vormen van discriminatie inhouden en betekenen.

International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) kwam begin november 2016 bijeen in het Oost-Roemeense Iaşi
Het International Holocaust Remembrance Alliance netwerk, opgericht in 2001, doet onderzoek naar het herdenken van en het lesgeven over de Holocaust. 31 landen zijn bij het netwerk aangesloten waaronder Nederland. Op de foto de Nederlandse IHRA delegatie met in het midden Karen Polak van de Anne Frank Stichting.