Onderzoek naar antisemitisme en discriminatie

In juli 2016 verschijnt het boek: 'Antisemitisme. Geschiedenis en actualiteit'.

De Anne Frank Stichting doet onderzoek naar antisemitisme en discriminatie binnen en buiten het onderwijs. Hiermee wordt een actueel beeld verkregen van de aard en omvang van antisemitische en discriminerende voorvallen in Nederland. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe educatieve producten en projecten.

Antisemitisme. Geschiedenis en actualiteit

In juli verschijnt het boek Antisemitisme. Geschiedenis en actualiteit, uitgebracht door de Anne Frank Stichting en Boom uitgevers. De auteur Jaap Tanja behandelt in bondige stijl een groot aantal facetten van antisemitisme, een complex fenomeen met een eigen geschiedenis en helaas nog altijd actueel. Het boek sluit aan op educatieve materialen van de stichting over vooroordelen en discriminatie in het algemeen en antisemitisme in het bijzonder. De Anne Frank Stichting biedt docenten geschiedenis, maatschappijleer en godsdienst achtergrondinformatie aan voor de behandeling van het thema antisemitisme in de klas.

Het antwoord op de vraag of bestrijden van antisemitisme links is of rechts, is duidelijk: het is geen van tweeën. De discussie over antisemitisme mag niet worden gepolitiseerd; het tegengaan van antisemitisme zou een zaak moeten zijn van en voor iedereen.

Jaap Tanja, auteur en medewerker Anne Frank Stichting

Racisme, antisemitisme en extreemrechts geweld in Nederland

In opdracht van en samen met de Anne Frank Stichting, en haar onderzoeker Willem Wagenaar, verricht het Verwey-Jonker Instituut onderzoek naar meldingen over racisme, antisemitisme en extreemrechts geweld in het registratiesysteem van de politie. Het in december verschenen rapport: ‘Racisme, antisemitisme en extreemrechts geweld in Nederland’ telt 4165 incidenten in 2015. Het opvallendst is de stijging van het aantal incidenten van moslimdiscriminatie en het toegenomen extreemrechts activisme. Jihadistische aanslagen in Parijs en de komst van grote groepen vaak islamitische vluchtelingen naar Nederland lijken hier de oorzaak van te zijn.

Download

De Vijfde rapportage racisme, antisemitisme en extreemrechts geweld in Nederland (PDF).

Download (9000KB)