Voor docenten

Docenten tijdens het seminar over lesgeven over verleden en heden met behulp van educatieve stripboeken. (Foto: Karin Veldman)

De Anne Frank Stichting organiseert in binnen- en buitenland workshops,  trainingen en bijeenkomsten voor docenten en docenten in opleiding en neemt deel aan studiedagen. In 2016 zijn rond de 150 docentenbijeenkomsten georganiseerd.

Ik zoek handvatten om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken, ook in rumoerige klassen.

Lishe, docente op het vmbo

Docentenbijeenkomsten, workshops en trainingen

Hoe speel je in op discriminatie in de klas? Hoe ontstaan stereotiepe denkbeelden en wat is de werking van vooroordelen? Wat doe je als leerlingen racistische opmerkingen maken? Hoe behandel je onderwerpen als de Holocaust in de klas? Enkele duizenden docenten (in opleiding) hebben een antwoord op deze en vele andere vragen gekregen in een van onze workshops, trainingen en colleges.

• Lesgeven over Anne Frank en WO2

In diverse workshops en (online)cursussen leren docenten hoe ze Anne Franks verhaal in het klaslokaal kunnen behandelen. Hoe ze een verbinding kunnen leggen tussen het levensverhaal van Anne Frank en de leefwereld van hun leerlingen. Ze leren hoe ze de Jodenvervolging bespreekbaar kunnen maken in de klas. Of hoe ze met een toolkit zelf lessen kunnen samenstellen.

• Holocaustdidactiek

In workshops en museumprogramma's leren docenten hoe ze om moeten gaan met vragen als 'Waarom haatte Hitler de Joden?' en 'Hoezo moeten wij hierover leren?' en hoe ze hierover les kunnen geven. Ze leren hoe je de keuzes van mensen in oorlogstijd duidelijk kunt maken en hoe je daderschap kunt uitleggen. En hoe om te gaan met gruwelijke beelden.

• Vooroordelen en discriminatie

In workshops en trainingen krijgen docenten meer informatie over stereotypen, vooroordelen en discriminatie: Hoe ga je als docent om met vooroordelen van jongeren? Waarom gebruikt ieder mens stereotypen? Leiden vooroordelen altijd tot discriminatie? Ze leren hoe ze in een veilige en open sfeer gevoelig onderwerpen kunnen bespreken en leerlingen kunnen helpen bij het reflecteren op hun gedrag, denkbeelden en emoties.