Collectie

Bezoeker bekijkt groeistreepjes Anne en Margot
Een bezoeker bekijkt de groeistreepjes van Margot en Anne Frank in het Achterhuis.

Veel persoonlijke documenten en voorwerpen van de familie Frank, de andere onderduikers en de helpers zijn bewaard gebleven. Deze objecten maken nu deel uit van een bijzondere verzameling, de museale collectie van het Anne Frank Huis.

Professionalisering van behoud en ontsluiting van de collectie en verdere ontwikkeling van het Kenniscentrum Anne Frank staan voor 2016 centraal.

Anne Frank has become a super-site of memory, a perfect storm of meaning.

Prof. dr. Anne Rigney, tijdens het symposium 'Iconen en Anne Frank'

Iconen en Anne Frank

De Anne Frank Stichting organiseert op 21 maart het symposium ‘Iconen en Anne Frank’. In onze herinneringscultuur spelen iconen een belangrijke rol, maar wat weten we over de functie van iconen en over het mechanisme dat eraan ten grondslag ligt? In het symposium staan vragen centraal als: welke positie heeft Anne Frank in de wereld van iconen? Kan Anne Frank zowel een Joods als universeel icoon zijn? Waarom is de betekenis van Anne Frank als wereldwijd icoon zo groot en waarom wordt die betekenis tegelijkertijd ook gebagatelliseerd?

Aan het symposium, onder leiding van Maria Henneman, nemen prof. dr. Ann Rigney, prof. dr. Jeffrey Shandler, prof. Dr. Yra van Dijk, prof. dr. Ernst Hirsch Ballin en prof. dr. Frank van Vree deel.

Brieven Otto Frank

Otto Frank ontving na de publicatie van het dagboek van zijn dochter Anne veel brieven. Met sommige brievenschrijvers onderhield hij langer contact en ontstonden er zelfs vriendschappen. Een bijzondere correspondentie onderhield Otto met de Amerikaans/Pools-joodse schrijver en dichter Shea Tenenbaum. Via het Amerikaanse veilinghuis Raab Collections heeft de Anne Frank Stichting in november 2016 76 originele brieven van Otto Frank aan Shea Tenenbaum verworven. De brieven zijn geschreven tussen 1958 en 1979 en bevatten naast persoonlijke verhalen ook interessante informatie over de grote betrokkenheid van Otto bij het behoud en de openstelling van het Achterhuis voor publiek.

My main work concentrates on the Anne Frank Foundation in Amsterdam.

Otto Frank in een brief aan Shea Tenebaum, 1963

Nieuw licht op arrestatie Anne Frank

Onderzoek van de Anne Frank Stichting werpt nieuw licht op de arrestatie van Anne Frank. Niet de bekende vraag ’Wie heeft Anne Frank verraden?’ staat in het onderzoek centraal, maar de vragen ‘Waarom vond de inval in het Achterhuis plaats, en op grond van welke informatie?’. Het onderzoek levert een nieuwe invalshoek op: mogelijk heeft illegale arbeid en bonnenfraude een rol gespeeld bij de inval in het pand aan de Prinsengracht 263 en geleid tot de ontdekking en arrestatie van Anne Frank.

Verraad als uitgangspunt leverde ondanks tientallen jaren onderzoek geen resultaat op. De bevindingen uit het onderzoek zijn een aanzet tot verder denken. Ik zeg niet dat ze niet verraden is, maar voor een geval van 'alledaags' verraad van Joodse onderduikers bevat deze geschiedenis wel een aantal opmerkelijkheden. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd.

Gertjan Broek, historicus en onderzoeker bij de Anne Frank Stichting, 16 december 2016 in de Volkskrant

Het onderzoekartikel en het complete onderzoekverslag over de arrestatie van Anne Frank en haar lotgenoten is te vinden op:

www.annefrank.org/arrestatie