Museumbezoek

Bezoekers in kamertje van Anne Frank / Visitors in Anne Frank's room

Het Anne Frank Huis is de plek waar het verhaal van Anne Frank op authentieke en betrouwbare wijze gepresenteerd wordt. Jaarlijks ontvangt het museum rond de 1.3 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld.

Jaarverslag 2016

Het Anne Frank Huis heeft in 2016 voor het zevende achtereenvolgende jaar een record aantal bezoekers ontvangen, in totaal 1.295.585 bezoekers. Dat is 27.490 meer dan in 2015 (toen 1.268.095).

Leeftijd museumbezoekers.
Herkomst museumbezoekers.
Tim Cook, CEO van Apple, bezoekt op 23 mei het museum. Op zijn Facebookpagina schrijft hij: "Thanks Anne Frank House for keeping her memory alive. We must never forget the terrible lessons of discrimination."

Nieuw entreesysteem

Per 1 mei gaat het museum over op een nieuw entreesysteem en is het Anne Frank Huis van 9.00 tot 15.30 uur alleen toegankelijk voor bezoekers met een online ticket met tijdslot. Vanaf 15.30 uur tot sluitingstijd kunnen bezoekers een kaartje kopen bij de ingang van het museum.

Logo online ticketing november tot april
Het logo dat voor het nieuwe entreesysteem ontworpen is.

Garance Reus-Deelder, zakelijk directeur Anne Frank Stichting: “De rij voor het Anne Frank Huis is een begrip. Bezoekers staan vaak geduldig te wachten om de onderduikplek van Anne Frank te kunnen zien en ervaren. Dat blijft bijzonder. De laatste jaren zien we dat de belangstelling en daarmee ook de wachttijd flink toeneemt. Door een deel van de dag alleen entree te bieden voor degenen die een ticket met tijdsaanduiding hebben, kunnen we meer bezoekers de gelegenheid bieden om het museum te bezoeken zonder in die bekende rij te hoeven staan. Maar bezoekers die zich niet op een tijdstip willen vastleggen, blijven we de mogelijkheid bieden om het museum spontaan te bezoeken, later op de dag.”

Aardbeien voor bezoekers

Op dinsdag 5 mei 2015 vieren we de Dag van de Vrijheid en denken we terug aan een vrolijke middag in het Achterhuis door het uitdelen van aardbeien aan bezoekers in de rij.

Het moest tenminste plukken verbeelden, er ging meer in de monden dan in de emmer.

Anne Frank, 8 juli 1944

Museumnacht

Op de eerste zaterdag van november is de jaarlijkse Amsterdamse Museumnacht. Het Anne Frank Huis doet weer mee. Tot in de late uurtjes is het museum open met een speciaal programma. Ieder half uur kunnen de bezoekers een speciaal introductieprogramma volgen over het leven van Anne in Amsterdam. In het Museumcafé staat een fotohokje, waarin bezoekers pasfoto's kunnen laten maken. De foto’s zijn gratis af te drukken en kunnen gedeeld worden via de sociale media. Verder is er bijzondere live muziek! Nazeer en Obbay, twee in Syrië geboren musici, spelen in het Museumcafé; Nazeer op de ud (snaarinstrument) en Obbay op de piano.

Nazeer en Obbay, twee in Syrië geboren musici, spelen tijdens de museumnacht in het Museumcafé; Nazeer op de ud (snaarinstrument) en Obbay op de piano.

Speciale avonden

Op dinsdag 22, woensdag 23 en donderdag 24 november vinden de jaarlijkse avonden voor Amsterdammers plaats. Dit jaar overtreft de interesse al onze verwachtingen; binnen vijf uur zijn alle kaarten, die online besteld kunnen worden, vergeven! Amsterdammers krijgen tijdens deze avonden de gelegenheid om het museum gratis en in alle rust te bezoeken. Op de route staan medewerkers die vragen van bezoekers beantwoorden en extra informatie geven. Verdeeld over drie avonden hebben ruim 2500 stadsgenoten het Anne Frank Huis bezocht.

Op maandagavond 7 maart is er een speciale avondopenstelling voor prijswinnaars van de BankGiro Loterij. Publieksmedewerkers geven deze avond op verschillende plekken op de museumroute aanvullende informatie en lezen fragmenten uit Anne Franks dagboek voor. Bijzonder om te zien is hoe bezoekers persoonlijke verhalen over de Tweede Wereldoorlog delen.

Ik wil jullie, ook namens mijn dochter Doris, hartelijk danken voor de mogelijkheid om het Anne Frank Huis zo te mogen bezoeken. We waren er wel even stil van toen we weer buiten stonden. Erg leerzaam en indrukwekkend.

Reactie mevrouw Burgers, 23 november, avond voor Amsterdammers