Facebook cover foto met Anne Frank
De 'coverphoto' van onze Facebookpagina

Via de portal annefrank.org en de social-mediakanalen bereikt de Anne Frank Stichting een miljoenenpubliek over de hele wereld.

Website

In 2016 wordt de website van de Anne Frank Stichting 9.1M keer bezocht door 6.8M unieke bezoekers, die verantwoordelijk zijn voor 56.8M paginaweergaves. De meeste bezoekers zijn afkomstig uit de Verenigde Staten, gevolgd door Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Brazilië, Mexico, Frankrijk, Italië, Spanje en Canada.

In het oog springende themakanalen binnen de website van de Anne Frank Stichting zijn:

Het Achterhuis Online

In deze driedimensionale omgeving kunnen bezoekers digitaal het voor- en Achterhuis verkennen zoals het was tijdens de onderduik. Sinds de lancering van Het Achterhuis Online, op 28 april 2010, is deze website tot en met december 2016 in totaal 5.9M keer bezocht door 4.6M unieke bezoekers, met totaal 136M paginaweergaves.

Naar Het Achterhuis Online

De Anne Frank Tijdlijn

Deze visuele tijdlijn plaatst de geschiedenis van Anne Frank in de context van belangrijke historische gebeurtenissen. De Tijdlijn geeft, in zeven taalversies, het onderduikverhaal van Anne Frank tijdens de Tweede Wereldoorlog weer en gaat verder tot in het heden met onder andere aandacht voor de betekenis van het dagboek en het Anne Frank Huis. Sinds de lancering van de Anne Frank Tijdlijn op 9 november 2010 is deze website tot en met december 2016 in totaal 3.3M keer bezocht door 2.9M unieke bezoekers, met totaal 32.4M paginaweergaves.

Naar de Anne Frank Tijdlijn

Het Amsterdam van Anne Frank

Deze visuele tijdlijn geeft, in drie taalversies, een beeld van de oorlogsgeschiedenis van de stad Amsterdam aan de hand van locaties en gebeurtenissen. Naast het verhaal van Anne Frank, komen persoonlijke verhalen van Joodse en niet-Joodse getuigen aan bod. Sinds de lancering van de Het Amsterdam van Anne Frank op 12 oktober 2011 is deze website tot en met december 2016 in totaal meer dan 463.000 keer bezocht door ruim 415.000 unieke bezoekers, met totaal 3.5M paginaweergaves.

Naar Het Amsterdam van Anne Frank

De Anne Frank Guide

De Anne Frank Guide helpt sinds 2003 scholieren in binnen- en buitenland bij het maken van een spreekbeurt of een werkstuk over Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog. Via de Anne Frank Guide hebben leerlingen uit 21 landen toegang tot een schat aan informatie. In 2016 is de website 494.000 keer bezocht door 424.000 unieke bezoekers met totaal 1.2M paginaweergaves. De meeste bezoekers zijn afkomstig uit de Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Argentinië, Brazilië, Italië, Zweden en Canada.

Social media

De Anne Frank Stichting is al jaren actief op de belangrijke social mediakanalen. Maar liefst 818.000 mensen volgen de stichting op Facebook. De vrijwel dagelijkse posts over het levensverhaal van Anne Frank, het museum en de educatieve activiteiten van de Anne Frank Stichting weten een breed internationaal publiek te boeien. Op Twitter is een groei waar te nemen, eind 2016 staat de teller op 30.000 volgers. Sinds begin 2016 is de Anne Frank Stichting actief op het bij jongeren zeer populaire, Instagram. In een jaar weten we 7000 actieve volgers aan ons te binden.

Op het YouTube-kanaal Anne Frank zijn historische films te zien over de onderduikers en de helpers. Ook de verschillende tentoonstellingen in het Anne Frank Huis zijn er terug te vinden, evenals video's van educatieve activiteiten en producten. Het kanaal heeft ruim 16.000 abonnees en de video's zijn eind 2015 meer dan 8,4M keer bekeken. In november behaalt het filmpje met de enige bewegende beelden van Anne Frank maar liefst 5 miljoen views.

Een beeld uit het filmpje met Anne Frank in de raamopening.

#Allsearching

De AFS lanceert op 12 juni, de 87ste geboortedag van Anne Frank, in samenwerking met haar partners, de social-media-campagne #allsearching.

Wij leven allen met het doel gelukkig te worden, wij leven allen verschillend en toch gelijk.

Anne Frank, 6 juli 1944

We vragen onze volgers wat Anne Franks citaat voor hen betekent en om te reageren met #allsearching en @annefrankhouse.

Op ons twitteraccount worden de posts door ruim 20.000 mensen gezien en retweeten, liken of delen meer dan 1000 volgers de berichten. Op Facebook ligt het totale bereik op 280.000 personen die de berichten meer dan 78.000 keer delen. Op Instagram worden berichten/foto’s ruim 1000 keer geliked.

Nieuwe digitale strategie

Sinds de lancering van de portal annefrank.org in 2010, is de online-omgeving sterk veranderd en zijn de mogelijkheden van onlinecommunicatie enorm toegenomen. Aan de gebruikerskant zijn de mobiele telefoons en tablets sterk gegroeid evenals het aantal online transacties (tickets, reserveringen, verkopen). Dit vergt nieuwe technologieën en nieuwe vormen van informatieoverdracht waar de infrastructuur van onze portal niet op is toegerust. In 2016 is daarom gewerkt aan een nieuwe digitale strategie, die de totale online aanwezigheid van de Anne Frank Stichting betreft.