Jaarverslag 2017

Via websites, apps en sociale media is de Anne Frank Stichting online actief en wereldwijd bereikbaar.

Nieuwe digitale strategie

De online omgeving verandert en de mogelijkheden van online communicatie nemen enorm toe. Het aantal mobiele telefoons en tablets groeit sterk, evenals het aantal online transacties. Om onze bezoekers beter te kunnen bedienen bij het kopen van een online ticket en het boeken van een inleidend programma, verbeteren we de infrastructuur van onze website annefrank.org. Ook werken we in 2017 aan de invulling van een geheel nieuwe site, die in 2018 live gaat.

Bot voor Messenger

Op 21 maart, de Internationale Dag tegen Racisme, lanceert Prins Constantijn, speciaal gezant bij StartupDelta, de Anne Frank House bot voor Messenger. De bot biedt informatie over het levensverhaal van Anne Frank en geeft praktische informatie over het bezoeken van het Anne Frank Huis. Mensen wereldwijd kunnen middels een chatgesprek een vraag stellen en krijgen antwoord. De Anne Frank House bot maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en is zelflerend. De bot wordt als het ware steeds slimmer en kan steeds beter vragen van mensen beantwoorden. De bot is Engelstalig.

Het Anne Frank Huis is één van de eerste musea ter wereld die een bot voor Messenger ontwikkelt, in samenwerking met Facebook Nederland.

Wereldwijd

Via de portal annefrank.org en de socialmediakanalen bereikt de Anne Frank Stichting een miljoenenpubliek over de hele wereld.

Anne Frank en haar dagboek

In 2017 jaar is het 75 jaar geleden dat Anne Frank voor haar dertiende verjaardag het eerste, roodgeruite dagboek cadeau krijgt, op 12 juni 1942.  En het is 70 jaar geleden dat Otto Frank het dagboek van zijn dochter Anne, Het Achterhuis, publiceert. Sindsdien is het dagboek in meer dan 70 talen vertaald. Hoe is een meisjesdagboek een van de meest gelezen boeken over de Jodenvervolging geworden? En waarom is het boek nog steeds zo belangrijk en inspirerend? Via de nieuwe website dagboek.annefrank.org kunnen bezoekers in het Nederlands en Engels het verhaal achter het dagboek van Anne Frank ontdekken.

#Diary75

Met de socialmediacampagne #Diary75 vragen we onze volgers wat Anne Franks dagboek voor hen betekent. Veel mensen doen mee met de campagne, waaronder bekende mensen als minister-president Marc Rutte, kinderrechten activiste Malala Yousafzai en de actrices Jamie Lee Curtis en Whoopi Goldberg. Ruim honderdduizend mensen zien de posts, via onze accounts op Twitter, Facebook en Instagram, en delen en liken de posts.