In maart 2017 zijn we gestart met de museale vernieuwing van het Anne Frank Huis.Veel van onze bezoekers zijn jonger dan 25 jaar en komen uit landen buiten Europa. Het is daarom belangrijk om in het museum dieper in te gaan op de historische context en de achtergronden van het levensverhaal van Anne Frank.

Naast de museale vernieuwing krijgt het museum meer ruimte voor educatieve ontvangsten en bezoekersfaciliteiten en krijgt het een nieuw entreegebied. Vernieuwen c.q. verbouwen valt niet altijd mee als je tegelijkertijd het museum open wilt houden. We zijn de ontwerpers en uitvoerders erkentelijk voor hun werk, evenals onze buren, medewerkers en bezoekers voor hun begrip. Medio 2018 zijn alle werkzaamheden afgerond en zijn we klaar voor een nieuwe generatie bezoekers.

Daarnaast hebben we meters gemaakt met onze nieuwe digitale strategie, die eveneens medio 2018 is afgerond. We willen ook langs deze lijnen zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met het levensverhaal van Anne Frank en de geschiedenis van haar tijd en hen aanzetten om na te denken over de betekenis van haar levensverhaal voor deze tijd.

Anne Frank dook najaar 2017 veelvuldig op in het nieuws. Van voetbalfans die haar foto gebruikte voor een antisemitische provocatie van de tegenstander tot de Duitse Spoorwegen die een trein naar haar wilde vernoemen. Zeventig  jaar na het verschijnen van ‘Het Achterhuis’ lijkt de betekenis van Anne Frank alleen maar toe te nemen. Anne Frank oefent toenemende mate aantrekkingskracht uit op degenen die op zoek zijn naar een symbool. Vaak met goede intenties die op educatieve wijze vorm krijgen, soms wat ongelukkig, met regelmaat getuigend van wansmaak, af en toe ronduit antisemitisch.

Wat betekent dit voor de toekomst? We moeten in de eerste plaats blijven zorgen voor een historisch betrouwbare, authentieke en toegankelijke presentatie van het levensverhaal van Anne Frank in de context van de Jodenvervolging en de Holocaust. Die kan helpen te voorkomen dat de vervaging van de geschiedenis geleidelijk de overhand gaat krijgen. Het is in de tweede plaats verstandig ons niet te snel af te keren van hedendaagse uitingen waarin naar Anne Frank wordt verwezen. Ze kunnen een goede aanleiding zijn om na te denken over de actuele betekenis van haar geschiedenis.

Met verdriet namen we op 6 oktober 2017 kennis van het overlijden van Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam.Hij heeft, ook in het besef van wat er in de oorlogsjaren is gebeurd, de stad mooier, liever en menselijker gemaakt. “Zorg goed voor onze stad en voor elkaar.”, waren zijn afscheidswoorden. Laten we ons hiervoor blijven inzetten.

We bedanken u van harte voor uw betrokkenheid en steun bij de activiteiten van de Anne Frank Stichting, het afgelopen jaar én het komende jaar.

Amsterdam, mei 2018