Anne Frank

Jaarverslag 2022

In het museum, in onze publicaties en in onze (online) tentoonstellingen presenteren we het levensverhaal van Anne Frank in de context van de Jodenvervolging en de Tweede Wereldoorlog.

Museum

Het museum opent zijn deuren

Na de lockdown van 15 december 2021 t/m 25 januari 2022 opent het museum weer zijn deuren. Na bijna twee jaar vele malen en maanden dicht te zijn geweest, kunnen we vanaf 26 januari weer bezoekers ontvangen. Bezoekers uit binnen- en buitenland komen al gauw in groten getale het Anne Frank Huis bezoeken. In de zomer, met nieuwe collega’s, is het museum weer op volle sterkte.

‘Het Anne Frank Huis was sinds de opening op 3 mei 1960 nooit langer dan een dag gesloten en bleef ook tijdens vernieuwingen voor bezoekers open. 2020 en 2021, grotendeels gesloten vanwege de coronapandemie, waren dan ook een ongekend jaar. We zijn ontzettend blij dat we bezoekers weer welkom in het Anne Frank Huis kunnen heten en Anne Franks onderduikplek en levensverhaal weer met de buitenwereld kunnen delen. Kom, breng een bezoek en wees welkom!’

Aantal bezoekers

Het Anne Frank Huis ontvangt in 2022 887.121 bezoekers. Een mooi aantal, na twee coronajaren waarin het museum in 2020 slechts 396.779 bezoekers en in 2021 277.901 bezoekers kon verwelkomen.

Educatieve en inleidende programma's

Ook het aantal educatieve en inleidende programma’s stijgt in 2022. Na twee magere coronajaren en is het aantal programma’s bijna op het oude niveau.

In 2022 volgen 1.060 schoolgroepen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, de pabo en het mbo een educatief programma in het Anne Frank Huis. Een educatief programma duurt twee uur en wordt in het Nederlands, Duits of Engels gegeven.

Voor museumbezoekers zijn er inleidende programma’s, van een half uur, voorafgaand aan hun museumbezoek. In 2022 geven we 4.318 inleidende programma’s.

Tijdelijke tentoonstelling: 75 jaar Het Achterhuis

In het Anne Frank Huis is vanaf 25 juni de nieuwe tentoonstelling 75 jaar Het Achterhuis te zien. Die dag is het is het 75 jaar geleden dat Het Achterhuis van Anne Frank voor het eerst in druk verscheen. Reden genoeg om er een tijdelijke tentoonstelling aan te wijden.

In 1947 komt het boek voor het eerst uit in Nederland, iets meer dan vijf jaar na Annes dertiende verjaardag, de dag waarop zij haar dagboek kreeg. De titel van het boek had zij zelf al verzonnen: Het Achterhuis. Terugblikkend schrijft Otto Frank: ‘Wat zou Anne daar trots op geweest zijn als ze dit had meegemaakt. Ze had immers op 29 maart 1944 geschreven: "Stel je eens voor hoe interessant het zou zijn als ik een roman van het Achterhuis uit zou geven."'

In de tentoonstelling volgen museumbezoekers de ontwikkeling van de eerste publicatie van Het Achterhuis tot de huidige tijd. We laten objecten en documenten zien die te maken hebben met de eerste Amerikaanse uitgave (1952), met het toneelstuk op Broadway (1955) en de speelfilm van George Stevens (1959). Zo tonen we bij de Amerikaanse uitgave een telegram van presidentsvrouw Eleanor Roosevelt, die het voorwoord schreef bij de Amerikaanse versie van het dagboek, het script van Joseph Schildkraut, die Otto Frank vertolkte, en bij de speelfilm de Oscar, die Shelley Winters voor haar rol als Auguste van Pels ontving.

In de tentoonstelling tonen we ook een aantal werken uit onze eigen collectie. Afsluitend geven we door middel van een speciaal gemaakte video een indruk van Anne Franks betekenis op sociale media. Ook 75 jaar na die eerste publicatie vormen haar leven en dagboek nog altijd een bron van inspiratie.

Museumnacht Amsterdam

Op zaterdag 5 november is het weer Museumnacht. Van 19.00 tot 2.00 uur kunnen jong en oud met een vooraf gekocht passe-partout alle musea in Amsterdam bezoeken. Het Anne Frank Huis doet ook weer mee, met een speciaal programma dat aansluit bij de tijdelijke tentoonstelling 75 jaar Het Achterhuis.

In het museum houden zg. erfgoeddragers voordrachten: Jona (13) en Kirsten (15) vertellen het verhaal van de Amsterdamse Holocaustoverlevenden Betty Radema, Virry de Vries Robles en Theo Coster. In de kleine kamers van Het Achterhuis vertellen medewerkers over de onderduikperiode. Ook lezen zij passages voor uit het dagboek van Anne Frank en beantwoorden zij vragen van bezoekers. Aan het eind van de museale route kunnen bezoekers hun dromen en idealen opschrijven en met medebezoekers delen.

Bezoekers die na 22:00 uur komen kunnen het kantoor van Otto Frank bekijken. Een ruimte die normaal voor de dagelijkse bezoekers niet toegankelijk is, maar exclusief wordt opengesteld tijdens de late uurtjes van de museumnacht.

Online

Via de social mediakanalen en de website annefrank.org bereikt de Anne Frank Stichting een miljoenenpubliek over de hele wereld.

Social media

De Anne Frank Stichting wil zoveel mogelijk, met name jonge, mensen kennis laten maken met het levensverhaal van Anne Frank. Social media zijn hier bij uitstek geschikt voor. Instagram, YouTube en TikTok zijn belangrijke kanalen voor jongeren. Via onze social mediakanalen hebben we een enorm bereik.

Ook in 2022 maken onze sociale mediakanalen een gestadige groei door. We ontwikkelen posts die onze volgers aanspreken. Het vertrekpunt is vrijwel altijd Anne Frank.

We groeien goed door: op Twitter van 70.000 volgers in 2021 naar 77.000 volgers in 2022, op Instagram van 157.000 volgers in 2021 naar 183.000 volgers in 2022 en op YouTube groeien we van 215.000 abonnees in 2021 naar 222.000 abonnees in 2022.

Op Facebook blijven de vele fans trouw aan ons kanaal en stijgen we, tegen de trend in, van 896.000 volgers in 2021 naar 911.000 volgers in 2022. Op het onder jongeren zeer populaire kanaal TikTok is het aantal volgers bijna verdrievoudigd van 13.000 naar 38.000. We zijn voorjaar 2021 met dit kanaal gestart.

Vierde van Nederland

Ons Instagram account staat op een eervolle vierde plek in de ranglijst over 2022 van de Nederlandse Instagram Top 100. Deze is samengesteld op basis van onafhankelijk onderzoek onder de meest succesvolle Nederlands accounts en zijn beoordeeld op basis van het aantal volgers en de engagement rate.

‘Tot slot, het Anne Frank Huis. Langzaam maar zeker groeit dit account in volgers en betrokkenheid ratio. De authentieke en leerzame content ontvangt veel likes en houdt de volgers geïnteresseerd.’

75 jaar Het Achterhuis

Zaterdag 25 juni 2022 is het precies 75 jaar geleden dat Anne Franks Het Achterhuis bij uitgeverij Contact verschijnt, op 25 juni 1947. We vragen onze volgers op sociale media een exemplaar van het dagboek op de eigen socials te delen met de hashtag #mycopy. Ook vragen we wat het dagboek van Anne Frank voor hen betekent.

Op onze website is een bloemlezing te lezen van reacties die Otto Frank kreeg op de eerste exemplaren van Het Achterhuis die hij gaf aan vrienden en docenten van Anne en ook haar zus Margot, evenals aan anderen buiten deze kring, zoals minister Bolkestein en prinses Juliana.

In het museum is een speciale tentoonstelling aan het jubileum gewijd, 75 jaar Het Achterhuis.

Auteur Marieke Lucas Rijneveld, winnaar van de prestigieuze International Booker Prize 2020, heeft op ons verzoek een speciaal gedicht gemaakt: Vrijzwemjaren.

Vrijzwemjaren - gedicht van Marieke Lucas Rijneveld

Website

De website annefrank.org trekt in 2022 ruim 14 miljoen bezoekers, een forse stijging van bijna 70% in vergelijking met het aantal bezoekers van 8,5 miljoen in 2021.

De meeste bezoekers zijn afkomstig uit de Verenigde Staten (25%) gevolgd door bezoekers uit Nederland (11%), Duitsland (8%), Groot-Brittannië (8%) en Mexico (5%).

55% van alle bezoekers bezoekt de website via hun smartphone.

Anne Frank - Na de arrestatie in het Engels ingesproken

Met dank aan de David Berg Foundation zijn de oorspronkelijk Nederlandstalige afleveringen van Anne Frank - Na de arrestatie in het Engels ingesproken. Daarmee is de serie voor jongeren buiten Nederland toegankelijker geworden en makkelijker te volgen.

Anne Frank - Na de arrestatie is het vervolg op het Anne Frank Videodagboek. In drie afleveringen deelt Anne Frank, vertolkt door Luna Cruz Perez, haar leven, gedachten en gevoelens over de periode na de onderduik. Met dit vervolg komt de Stichting tegemoet aan de vraag van veel jongeren hoe het Anne na haar arrestatie is vergaan, de periode die zij niet in haar dagboek heeft kunnen beschrijven.

Anne Frank Kennisbank

In december ziet de Anne Frank Kennisbank het licht. In de Nederlands- en Engelstalige online kennisbank is voor de professional en leek een schat aan informatie te vinden over de geschiedenis van Anne Frank en de andere zeven onderduikers van het Achterhuis, in de context van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Informatie die voorheen alleen intern beschikbaar was en die nu, dankzij financiële steun van het Mondriaan Fonds, voor alle geïnteresseerden wereldwijd toegankelijk is.

De Anne Frank Kennisbank is rechtstreeks en via Annes Wereld, een online wereldkaart met gebeurtenissen en verhalen te benaderen. In de kennisbank tik je eenvoudigweg een gebeurtenis, persoon, locatie of onderwerp in en je krijgt de informatie waarnaar je op zoek bent. Ronddwalen is ook mogelijk. De kennisbank is in het Nederlands en Engels en bevat nu zo’n 1.100 items, 300.000 woorden en 300 afbeeldingen. De Anne Frank Kennisbank is ‘nooit af’; nieuwe informatie wordt aan de kennisbank toegevoegd en in de planning staat ook het opnemen van collectiestukken en video’s.

Bezoek de Anne Frank Kennisbank
Bezoek Annes Wereld