Terug

Otto Frank op een jeugdconferentie in het Anne Frank Huis

juli 1968 Amsterdam

Vanaf 1963 komen iedere zomer jongeren uit de hele wereld naar het Anne Frank Huis voor internationale zomerconferenties over emancipatie, godsdienst, en mensenrechten.

Het Internationaal Jeugdcentrum wordt enthousiast geleid door de pedagoog en psycholoog Henri van Praag, een kennis van Otto Frank. Er worden in de jaren zestig lezingen en cursussen gegeven.

Zo houdt rabbijn Yehuda Aschkenasy, een overlevende van Auschwitz, bijeenkomsten om begrip tussen joden en christenen te bevorderen. Priesters, dominees, rabbijnen, maar ook gewone gelovigen komen erop af.

Het Anne Frank Huis wordt in de jaren zestig ook gebruikt voor avonden over literatuur, poëzie en klassieke muziek. De uitvoerenden bij de muziekavonden zijn veelal jongeren van het conservatorium.

In de tweede helft van de jaren zestig komt er plaats voor maatschappijkritiek. Met fototentoonstellingen en andere middelen worden bijvoorbeeld de oorlog in Vietnam en de apartheid in Zuid-Afrika aan de kaak gesteld.