Jaarverslag 2019

Ruim 1,3 miljoen mensen vanuit de hele wereld bezoeken in 2019 het Anne Frank Huis, zo blikken we in dit jaarverslag terug. Hoe anders is de situatie nu. De wereld maakt een ongekende crisis door, die voor iedereen en ook voor het Anne Frank Huis enorme gevolgen heeft. Als onderdeel van de wereldwijde inspanning om de verspreiding van het Corona-virus tegen te houden hebben wij het museum op 13 maart moeten sluiten.

Sinds de openstelling van het Anne Frank Huis, op 3 mei 1960, is het aantal bezoekers bijna onafgebroken gegroeid. Van enkele tienduizenden in de eerste jaren tot het record aantal van 1,3 miljoen in 2019. Mensen vanuit de hele wereld komen naar het Anne Frank Huis en betreden via de boekenkast de lege ruimtes van het Achterhuis, waar de familie Frank, de familie Van Pels en Fritz Pfeffer zich ruim twee jaar voor de nazi’s schuilhouden. De 25 maanden die Anne Frank op indringende wijze in haar dagboek beschrijft.

De stijgende lijn bezoekers stopt dit jaar, bij het 60-jarig bestaan van het Huis. Op 3 mei 2020 is het museum leeg, maar vol betekenis. In deze weken ervaren we, onder meer door de vele steunbetuigingen en positieve reacties op het Anne Frank videodagboek, hoe relevant de geschiedenis van Anne Frank voor vandaag nog altijd is.

Op 1 juni gaat het museum weer open. Achter de schermen maken we scenario’s en werken we modellen uit. Hoeveel bezoekers kunnen we op een moment binnenlaten? Hoe garanderen we de anderhalve meter afstand? Hoe pakt dat uit op de weinige vierkante meters in het Achterhuis? Ook een vraag: hoe gaan we het financieel redden, met veel minder bezoekers, dit jaar en de komende jaren?

Als onafhankelijk, niet-gesubsidieerd museum zijn wij voor onze inkomsten grotendeels afhankelijk van het museumbezoek. Om de nagedachtenis van Anne Frank en de daaraan verbonden missie van haar vader te kunnen blijven uitdragen, kunnen wij steun goed gebruiken. Veel mensen laten weten het Anne Frank Huis en ons educatief werk belangrijk te vinden en onze missie te willen steunen. Dat waarderen we bijzonder.

Pas goed op uzelf en op uw dierbaren.

Amsterdam, mei 2020

Op 22 oktober 2019 overlijdt Til Gardeniers-Berendsen op 94-jarige leeftijd. In 1983 trad zij toe tot het Curatorium van de Anne Frank Stichting. Van 1988 tot 1990 was zij daarvan voorzitter en vervolgens van 1990 tot 2000 voorzitter van het bestuur. Sinds 2000 was zij lid van de Raad van Advies. Zij was zeer betrokken bij het werk van de Anne Frank Stichting en heeft veel voor de Stichting betekend.